-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:51692 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

جايگاه شورا در نظام سياسي اسلام را بيان كنيد.
شورا در موارد متعددي مشكل گشا و كار ساز است، از جمله در زمينه قانونگذاري؛
توضيح آن كه بي شك ولي امر مسلمين حق دارد احكام سلطانيه يعني همان قوانين جزئي و موقت را وضع كند اگر چه در باره حدود اين حق و گستره اين ولايت –كما بيش- اختلاف نظر هست. براي آن كه قوانيني كه وضع آنها در قلمرو ولايت فقيه است اعتبار و ارزش شرعي و قانوني بيابد بايد موافق مصالح دنيوي و اخروي مردم تشخيص داده شود و تشخيص موافقت همه احكام سلطانيه با مصالح مردم، شناخت عميق و وسيع، نسبت به همه ابعاد و وجوه زندگي اجتماعي ميطلبد؛ و ناگفته پيداست كه حصول چنان معرفت ژرف و گسترده اي براي هيچ فرد غير معصوميامكان پذير نيست. ولي امر مسلمين هم، به هر حال انساني است عادي و متعارف، و عادتاً در بيش از يكي دو شاخه از علوم بشري نميتواند متخصص و كار آگاه باشد.
از همين رو كه حاكم غير معصوم احاطه علميبر جميع امور و شئون جامعه ندارد، ناگزير بايد با دانشمندان و كارشناسان علوم و فنون مختلف مشاوره و رايزني داشته باشد. به وضوح معلوم است كه براي قانونگذاري در هر يك از امور و شئون گونه گون حيات جمعي به متخصصان و كار آگاهان همان بخش بايد رجوع كرد، نه به همه مردم. رأي نظر كساني كه در آن بخش متخصص و كار آگاه نيستند چه حجيتي ميتواند داشته باشد؟ مگر در امور شخصي و فردي، به غير از كارشناسان رجوع ميشود؟ از اين گذشته، براي حل و رفع مسائل و مشكلات هر بخش از امور و شئون جامعه، با همه متخصصان و كار آگاهان آن بخش نيز نبايد مشورت كرد بلكه فقط از اشخاص عادل و متقي آنها بايد نظر خواست؛ زيرا نميتوان اطمينان داشت كه اشخاص بي تقوا و فاسق و فاجر به مستشير خود يعني امت اسلاميو حاكم آن، خيانت نكنند. پس حاكم امت اسلاميبراي وضع قانون و تصميم گيري در باره هر يك از مسائل و مشكلات اجتماعي، بايد فقط با كساني مشورت كند كه هم عادل و متقي باشند و هم در خصوص آن مسئله و مشكل، خبير و بصير باشند.
در زمينه تعيين حاكم نيز، شورا كار ساز است؛ بدين صورت كه مجلس خبرگان كه مجموعه اي از برجسته ترين افراد جامعه در سه بعد فقاهت، تدبير و مديريت اجتماعي، تقوا و عدالت است- يكي از اعضاي خود را كه در دارا بودن اين ويژگي بر ديگران برتري دارد، براي تصدي ولايت امر مسلمين بر ميگزيند. اعضاي مجلس به وسيله مشاوره و تبادل نظر با همديگر يكي را از ميان خود –كه افقه و اعلم و اتقي است- انتخاب ميكنند و به مقام رهبري منصوب ميدارند.

معارف قرآن ج9
آيت الله مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.